Narsarsuaq – Pressemeddelelse

På vegne af bygdebestyrelsen ønsker jeg straks at få oplysninger om Narsarsuaqs fremtid

Jeg ønsker en redegørelse om status. Vi ønsker en redegørelse om status fra de folkevalgte i Kommune Kujalleq og Naalakkersuisut om status på forskellige spørgsmål om vi fremadrettet stadigvæk skal have en status som bygd?
Her i foråret konstaterede vi at amerikanerne af sikkerhedsmæssige årsager har planer om at oprette 3 militære baser og at en inspektion har fundet sted, samt at nogle fra Danmark også havde foretaget vurderinger. Hvis det bliver sådan, vil man så kunne opretholde bygdestatus?

De fastboende og andre som har planer om at drive erhvervsvirksomhed, har også krav på at få oplyst om status, og om hvilke planer som kommunen og Naalakkersuisut har, idet de har en pligt til at komme med klare oplysninger og fjerne enhver tvivl for bygdens borgere samt befolkningen generelt og samfundet, såfremt Narsarsuaq skal bevares.

Ligeledes om de offentliges ejendomme, boliger samt andre, hvad man kan forvente i dag og i fremtiden, for vi har kun på røgtebasis fået at vide, at skolen og daginstitutionen skal lukkes, selv om man har oplyst, at de skulle forblive åbnet året ud. Også med hensyn til mange andre forhold efterlyser vi at i lever op til jeres forpligtelse om at komme til os og informere os, idet oplysninger fra rygtebørsen ikke er de mest trygge.

Mvh.

Formand for bygdebestyrelsen

Mouritz Karlsen