PRESSEMEDDELELSE Borgere, der whistleblower, skal beskyttes bedre

Borgere, der oplyser om kritisable eller ulovlige forhold, hvor de selv er ansatte, skal beskyttes bedre. Inatsisartut behandler på torsdag et beslutningsforslag, der pålægger Naalakkersuisut at udarbejde en egentlig lov om whistleblowere. Beslutningsforslaget er fremsat af medlem af Inatsisartut for IA, Asii Chemnitz Narup.

Asii Chemnitz Narup, siger:

-For de fleste borgere kræver det et ualmindeligt stort mod at stille sig frem og påpege, at der foregår noget, der er forkert i den organisation, virksomhed eller offentlige institution, hvor man selv er ansat. Måske bliver man set skævt til, eller man kan være bange for ligefrem at miste sit levebrød, hvis man fremsætter offentlig kritik.

-Vi har set flere sager den seneste tid, hvor vi kan takke whistleblowere for, at misforhold er kommet frem. Det er vigtigt for et velfungerende, demokratisk samfund, at de gør det. Men i dag findes der ikke klare juridiske retningslinjer for, hvordan whistleblowere er juridisk beskyttet. For at få flere til at turde anmelde misforhold og ulovligheder, er der behov for beskyttelse af dem, og derfor må vi have en lov.

Formålet med whistleblowerloven skal være at sikre, at borgere, der anmelder kritisable forhold i en organisation, virksomhed eller offentlig institution, hvor de selv er ansat, ikke bliver udsat for nogen form for straf som følge af deres anmeldelse.

Beslutningsforslaget oplister flere elementer, som en kommende lov bør indeholde:

• Beskyttelse mod at blive anklaget for at bryde tavshedspligt,
    hvis de forhold, der indberettes, er ulovlige
  • Beskyttelse mod enhver form for repressalier som følge af indberetningen
  • En whistleblower må ikke forhindres i at foretage indberetning
  • Krav på kompensation, hvis arbejdspladsen alligevel straffer whistlebloweren
  • Virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder pålægges at give medarbejderne vejledning om, hvordan deres whistleblowerordning kan benyttes
  • Der etableres en uafhængig og selvstændig ekstern whistleblowerordning til modtagelse og behandling af indberetninger

– Inuit Ataqatigiit mener, at Grønland skal sikre, at enhver form for ulovlige forhold og misforhold indberettes. Derfor er det vigtigt med beskyttelse af den enkelte, og jeg håber, at Inatsisartut bakker op om mit forslag, slutter Asii Chemnitz Narup.