Pressemeddelelse, Asii Chemnitz Narup, medlem af Inatsisartut

FN-konvention mod korruption skal også gælde for Grønland

Grønlands planer om infrastruktur-, råstof- og energiprojekter kan give indtjening og vækst. Men det kan også øge risikoen for korruption i landet, når store penge og internationale partnere kommer i spil. I dag er Grønland ikke en del af FN’s konvention mod korruption, men det bør der laves om på, mener Asii Chemnitz Narup fra IA, der 8. november fremsætter et beslutningsforslag i Inatsisartut.

Med allerede igangsatte anlægsprojekter samt en stribe råstof-og vedvarende energi-projekter i støbeskeen satser vi i Grønland på en udvikling, der gør landet interessant for internationale virksomheder og investorer. Men udsigten til de store fortjenester, som den type af projekter kan generere, øger også risikoen for korruption.

Beslutningsforslag om at tiltræde FN’s konvention mod korruption
Derfor fremsætter Asii Chemnitz Narup fra IA nu et forslag om, at Grønland skal tiltræde FN’s konvention mod korruption. Danmark tiltrådte konventionen tilbage i 2006, men tiltrædelsen skete med en såkaldt territorial undtagelse for Grønland og Færøerne. Det betyder, at det er op til Grønland selv at tage beslutning om at tiltræde konventionen. Det er endnu ikke sket.

• Korruption kan have store konsekvenser for samfundets stabilitet og sikkerhed ved at undergrave demokratiets institutioner og værdier. Derfor skal vi tage de midler i brug, vi har, for at skærme os mod korruption, og her er FN’s konvention et godt redskab, siger Asii Chemnitz Narup.

Hun mener, at en tiltrædelse af konventionen kan være med til at sikre, at det for eksempel bliver den virksomhed, der leverer den bedste kvalitet, som får en byggeopgave, og ikke den virksomhed, der gav ekstra penge under bordet for at få opgaven – noget man i mange lande ser i forbindelse med større projekter. Konventionen er et af de vigtigste internationalt juridisk bindende anti-korruptionsværktøj.

Asii Chemnitz Narup mener desuden, at Grønland ved at tiltræde konventionen samtidig sender et vigtigt signal om, at Grønland som et land i egen ret er en del af det internationale samfund:

• Grønland har de samme spilleregler som alle andre vestlige demokratier. At tiltræde konventionen vil være et kraftigt og vigtigt signal til kommende investorer om, at vi naturligvis ikke accepterer korruption, og det tror jeg, kan være vigtigt, hvis man har som ambition at udvikle større projekter i fremtiden.

FAKTA OM FN’S KONVENTION MOD KORRUPTION
Konventionen trådte i kraft i 2005. Dens formål er:

–  at fremme og styrke foranstaltninger til forebyggelse og bekæmpelse af korruption mere effektiv

–  at fremme, lette og støtte internationalt samarbejde og teknisk assistance

–  at fremme integritet, ansvarlighed og god forvaltning af offentlige anliggender og offentlig ejendom.

Læs mere her: https://www.unodc.org/unodc/en/treaties/CAC/

Beslutningsforslaget har nummer 36 og førstebehandles i Inatsisartut den 8. november 2022.
Forslaget kan ses her: https://ina.gl/dvd/EM%202022/pdf/media/2553408/pkt36_em2022_bf33_korruption_aschn_inuit_ataqatigiit_da.pdf

Del på Facebook
Del på Twitter